måndag 27 juli 2009

Måndag

Idag är det måndag och passade på att sova läääänge. Igår fick jag äntligen flytta in i mitt rum och sova i en skööön säng. Dagen idag går nog åt att göra iordning där uppe, packa ur, tvätta, gå och handla etc. Imorgon börjar skolan och jag är skräckslagen. Tänk om jag inte förstår eller hänger med. Fast allt som jag varit skräckslagen för hittills har gått över förväntan, så det kommer nog ordna sig med skolbiten också.

I fredags var, jag, Alia, normännen och tyska Monique och Lucia, på Australia Zoo. Det är det Zoo som Steve Irwin ägde och som numera ägs av hans änka Terri. När vi var där var det deras dotter Bindis 11-årsdag vilket firades på en massa olika sätt, men främst genom att hela familjen uppträdde i en krokodilshow i vilken Bindi fick mata krokodilen.

Min höjdpunk var dock inte det, utan att få klappa och mata de ursöta kängururna. Helt fantastiskt. Det fanns två hagar för kängururna och i den andra upptäckte vi att mammorna hade joeys i sina pungar. Det såg väldigt roligt ut när ett par ben stack ut ur magen på dem.

Jag ville väldigt gärna krama en koala också och enda sättet att få göra det var att fotas med den. Jag och Monique köade en stund men när det var min tur var koalan trött och ville inte riktigt kramas. Istället körde den in sina sylvassa klor i mina armar med rivsår och blåmärken som följd. Till slut fick vi ändå bilden tagen, men mitt leende är nog mer en grimas än hjärtligt.
Monique hade tur och fick en helt ny koala. En hona dessutom, min var en hane som hade en doft som mest liknade urin. Den doften satt kvar på tröjan resten av dagen, najjs.

Förutom dessa djur såg vi tigrar, rödsvansade pandor, tasmanska djävlar, papegojor, ursöta vombater, emuer och piggsvin. Jag tog massor av bilder.

Vi hade gått upp i gryningen eftersom djurparken ligger en bit från stan så när jag kom hem vid halvåtta-tiden var jag helt slut och krashade på soffan.

Vaknade på lördagen helt snuvig och spenderade den mest i soffan med att titta på film, men lyckades ändå ta mig upp och ut för att åka hem till norrmännen på bbq.
De bor i en helt fantastisk lägenhet på Ann street i city och det var ikeamöbler i vitt och björk överallt. Naturligtvis har de en gigantisk balkong och pool högst upp på taket.

Madeleine, Caroline, Magnus och Fredrik (jo, de har ju faktiskt namn) hade fixat med jättemkt god mat och det blev en supertrevlig kväll med en massa folk med olika nationaliteter.
Vi gick ut lite senare, jag hängde på, men kände att det inte var min typ av ställe, så jag åkte hem i ngt slags försök att kurera mig.

Det gick sådär, eftersom även söndagen spenderades i soffan framför filmer. Vi hade dock en trevlig kväll ute på altanen lite senare med de irländska grannarna.
Att bo här är som att bo med tre storebröder. Tim är stor och snäll, Matt är smågalen (trots advokatyrket, eller kanske därför?) och Nathan är aningen tillbakadragen, men det är kanske för att han inte känner de andra så bra, han hade bara bott här några dagar innan jag kom.

Nu till dagens aktiviteter.

4 kommentarer:

  1. Aouch, jobbigt med vassa klor gumman!
    Tur att allt annat var bra på rundvandringen.

    Låter som du trivs där, och hoppas verkligen att skolan börjar bra. Tror att du inte behöver vara orolig ett endaste dugg, det kommer att gå bra.

    *krama*

    SvaraRadera
  2. jag vill också leka med massa söta djur. även om dom har klor:) är bara ytterst ytterst lite avundsjuk på dej vännen:)

    klart det blir kalas bra i skolan med! jag håller ju tummarna!

    pussar på dej

    SvaraRadera
  3. Himla trevligt med zoo!, Jag högläste inlägget för MaPa och Axel på landet. Cyklade ut idag, hjälpte till med att flytta stenar på bryggan och nu ska vi snart käka middag. Passade på och tog ett kvällsdopp från bryggan också, satans kallt men skönt.

    Du måste ju lägga upp lite goa bilder i bloggen för varje inlägg också, så man får se hur det är.

    Hoppas första dagen i skolan blir bra, det är nästan som att börja första klass va? :D

    Puss och kram från familjen!

    SvaraRadera
  4. Hej! Hoppas första dagen i skolan blir bra! Det är ju skitspännande! Kram Lovisa

    SvaraRadera