lördag 14 november 2009

Penang, Malaysia



Äntligen är jag i Malaysia och äntligen, äntligen, äntligen tillsammans med min älskling! Det är helt fantastiskt att vara här! Hotellet är det finaste jag någonsin bott på, rummet är perfekt med underbar utsikt över havet, maten är god, staden är spännande. Kanske har vi inte haft jättetur med vädret, men trots regn varje dag får vi även sol så vi klarar oss.

I torsdags var vi inne i Georgetown och promenerade runt, såg lite sevärdheter såsom City Hall och Fort Cornwallis och traskade sen rakt in i Little India som var en upplevelse. I Georgetown finns det jättemånga fina gamla viktorianska hus från kolonialtiden, en del skinande vita och andra fallfärdiga, alla mycket charmiga. Vid middagstid var vi tillbaka på hotellet igen och gick sen tvärs över gatan till en trevlig restaurang med god mat och fantastiska färskpressade juicer.

På fredagen latade vi oss vid poolen ett tag, badade lite i havet och tog sen bussen in till Georgetown för att äta middag. Vi gick runt ett bra tag, men till slut hittade vi i alla fall en ”food court” vid havet, massa olika små skjul under ett och samma tak med massor av olika rätter att välja mellan. Åskan dundrade och regnet stod som spön i backen, vilket var rätt mysigt när vi åt, men det blev ingen buss hem igen eftersom vi var paraplylösa. Enklare med taxi.

Idag gjorde vi ett tappert försök att ta bussen till Penang Hill, men eftersom busstidtabeller är ett okänt begrepp i det här landet så kom vi bara till stan, sen slutade det med taxi i alla fall. Hursom, Penang Hill är ett högt berg som man kommer upp på med en bergbana. 700 meter över vattnet har man utsikt över hela Georgetown, fastlandet och bron dit som jag gissar är längre än Öresundsbron. Där uppe fanns ett indiskt tempel, en moské, restauranger, apor, krimskrams och sorgliga fåglar i bur. Vi hade tur med vädret, solen sken hela dagen ända tills vi kom ner. Sen åkte vi vidare till Queenbay Mall, ett stort shoppingcenter söder om stan där vi gick runt i timmar. Som vanligt när jag vill shoppa är det Fredrik som hittar en massa saker att köpa. Jag nöjde mig med en nyckelring. Lite trötta på nudlar åt vi också faktiskt på Mc Donald’s.

Väl hemma igen beställde vi roomservice. Det har jag aldrig gjort förut! Dessutom upptäckte vi att vi har gratis internet, det enda vi behövde var ett lösenord som receptionen gav oss. Varför fick vi inte veta det tidigare?
Imorrn går resan vidare till Singapore där vi landar kl. 13.00. Än så länge har vi ingen aning om var vi ska bo, men det ordnar sig säkert. Tyvärr lär vi väl inte hamna på ett lika fint ställe som detta, men det gör inte så mycket. Vi har fortfarande ett annat paradis att se fram emot tillsammans. Till jul och nyår väntar Filippinerna. Förhoppningsvis kommer myggen inte vara lika förtjusta i mig där.




2 kommentarer:

  1. gud vad härligt! och så brun du ser ut (fattas bara annat=))

    Tips att shoppa är tyg, jag köpte nåt man bär ungar i i Bolivia o det är en favoritduk nu..

    Här i Malmö äts det gås ikväll, kan faxa över lite om du saknar skånsk mat;)
    kram!

    SvaraRadera
  2. Åh vad mysigt det verkar vara! Kul att höra lite från resan. Lycka till med resten av den! kram mamma och pappa

    SvaraRadera