söndag 6 september 2009

Sunshine Coast



Hade en UNDERBAR helg vid havet.

Jag, Nathan och Andy åkte upp med bilen i går förmiddag. Det tog ungefär två timmar och sen hittade vi det lilla strandhuset där Mia, Matt och deras fem månader gamla dotter Dali bor. Mia är bästa kompis med Nathans syster Chantelle.

Huset var lite gammalt och rörigt med saker överallt och massor av bilder på väggarna. Supercharmigt.

Vi gick iväg och åt lunch, och tog sen en sväng ner till havet. Det syntes inte från huset, men man hörde hela tiden mullret från vågorna, så det var inte långt bort.
Och vågorna var fenomenala. Jag har grym respekt för dem och gick bara lagom långt ut i vattnet. Provade även på lite bodyboard vilket var roligt. Liggande surfing är nog mer min grej. :-)

Sen kom mörka moln och stora tunga regndroppar började falla, så vi gick tillbaka till huset. När vi kom dit sken solen igen. Självklart.

Då var det i allfall dags för att åka och handla mat till kvällens bbq och på vägen var vi även tvugna att passera en drive-thru bottleshop. Såna visste jag inte ens fanns! Exotiskt!

Efter att vi spelat lite cricket ute på gatan hade vi grillning på verandan och sen spelade vi spel där man skulle svara på frågor, imitera eller göra pantomim, rita eller skulptera eller stava ord baklänges. Jag och Andy slog de andra med hästlängder, hehe.

En grej jag tycker är lite konstig med australiensiskt grillande är att de oftast varken har sås eller potatis till köttet. I princip bara sallad, kanske med cous cous om man har tur. Jag saknar potatisen :-(.
Vi hade köpt chicken kebab, vilket är grillspett med marinerad kyckling som är jättegod, men australiensiska korvar är jag inte så himla förtjust i. Alla säger att de har så bra kvalitet på köttet här, vilket säkert stämmer, men tydligen är jag så van vid smaken på våra grillkorvar med lite allt möjligt i, att deras korvar bara smakar konstigt. Synd, för de SER himla goda ut.

Vi vaknade vid åttatiden allihopa och gick ner till stranden igen efter frukost. Jag är rätt noga med solkrämen, vilken har skyddsfaktor 30. Men andra ord, JAG BLIR INTE BRUN!!!
Måste göra ngt åt den saken. Jag missade dock några ställen och hade lite intressanta röda fläckar när jag kom hem.

På vägen hem stannade vi till hos Nathans bästa kompis James som även han har en lägenhet i närheten. James bjöd på god lunch och sen kom vi hem i lagom tid för att jag skulle hinna hem till Bronwyn i Yeronga för att ha en liten fokusgrupp inför ett grupparbete vi ska göra med vår klass i Creative thinking.

Vi lät hennes vänner vara kreativa och gå loss på pennor och papper och annat jox samtidigt som de fick lyssna på olika slags musik (bl.a. svensk folkmusik). Det hela var mycket lyckat och alla verkade tycka det var kul.

Har alltså hunnit med en hel del de senaste 36 timmarna. Det var riktigt skönt att komma från Brisbane och se lite annat ett tag, och framför allt få vara med och uppleva hur de lever på olika ställen här.


Vi vandrar hem i regnet.



Sprit-drive-thru!!!



Cricket på gatan.



Matt vid grillen.



MAT!



Matt och Dali.



Mia, Matt, Nathan, Chantelle, jag och Andy.



Jag, Nathan och James spanar på havet.



Havet.



Jag framför Mount Coolum, som James ser från sin lägenhet.

1 kommentar: